De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.Ik wil graag een herinnering!
Blog

Hoe ben je een goede werkgever voor Generatie Z?

12 maart, 2024
Hans Bossenbroek
Jongeren van Gen Z met telefoons in de hand.

Ze zijn de eerste volledig digitale generatie op de arbeidsmarkt. De leden van Generatie Z, ook wel post-millenials of iGen genoemd. De vraag is hoe je een goede werkgever kunt zijn voor deze generatie.

De digitale generatie is grofweg geboren tussen 1997 en 2012. Ze groeiden op in een tijdperk van technologische ontwikkelingen, sociale media en economische onzekerheid. Voor jou, als werkgever, belangrijk om te weten hoe je met deze generatie om gaat. Hier wat tips.

  •  Flexibele werkuren

Flexibiliteit is belangrijk voor Generatie Z. Dat komt doordat ze gewend zijn aan multitasking en jongleren met verschillende verantwoordelijkheden. Als werkgever kun je daarop inspelen door flexibele werkuren, thuiswerken en verschillende locatiemogelijkheden aan te bieden. Zo bevorder je een goede balans tussen werk en privé.

  • Technologische voorzieningen

Technologie is een vanzelfsprekendheid voor Generatie Z. Doordat deze generatie is opgegroeid in een digitale wereld verwachten ze efficiëntie op de werkvloer. Ze verwachten dat hun werkplek is voorzien van de nieuwste tools en software.

  • Mogelijkheden tot ontwikkeling

Groei en ontwikkeling zijn belangrijke gegevens in hun loopbaan. Ze willen zich voortdurend ontwikkelen in hun carrière. Als werkgever is het daarom slim om trainingen en workshops aan te bieden. Zo laat je zien dat wilt investeren in hun professionele groei.

  •  Feedback en erkenning

Generatie Z waardeert het zeer als je direct communiceert en erkenning geeft voor hun werk. Ze willen graag weten hoe ze presteren. Geef hen daarom regelmatig feedback. Zo kun je hun betrokkenheid en motivatie vergroten.

  • Duidelijke doelen en doelstellingen

Duidelijke doelen zijn belangrijk voor Generatie Z. Dat komt omdat ze graag willen bijdragen aan een grotere missie van het bedrijf. Transparantie over dit onderwerp kan de betrokkenheid vergroten en zorgen voor een betere toewijding.

Door deze dingen toe te passen in je samenwerking met mensen van Generatie Z kun je een aantrekkelijke werkgever voor hen worden. Je sluit zo goed aan bij hun waarden en normen. Dat kan jouw bedrijf of organisatie ten goede komen.

Wil je met één van onze recruiters over dit onderwerp van gedachte wisselen? Dat kan, neem gerust contact met hen op. 

 

Andere artikelen

Waardevol ook tijdens werk

Jij bent waardevol (ook tijdens je werk)

Iedereen is uniek. Jij ook. Als persoon, maar zeker ook als werknemer. Met jouw kwaliteiten en vaardigheden kun je het verschil maken op de werkvloer. Omdat jij waardevol bent. Of je nu operator, werkvoorbereider, financieel medewerker of heftruckchauffeur bent, jij bent uniek. Er is niemand anders zoals jij. Jij hebt unieke eigenschappen. Je kan bijvoorbeeld […]

Lees artikel
wat is een hoog salaris per maand?

Wat is een hoog salaris per maand?

Wanneer we denken aan een hoog salaris, roept dat direct vragen op. Wat is een hoog salaris per maand precies? Het antwoord is afhankelijk van factoren zoals branche, functie, ervaring en zelfs de regio waarin je werkt. In deze blog duiken we in wat een hoog salaris betekent, welke beroepen als ‘hoog betaald’ worden gezien, […]

Lees artikel
Grasmaaien tijdens Kerst

5 manieren om productief de feestdagen tegemoet te gaan

De feestdagen komen eraan, en dat betekent dat het jaar alweer bijna ten einde is. Met Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw in zicht, kan deze tijd van het jaar behoorlijk druk zijn op het werk. Hier zijn vijf praktische tips om je productiviteit hoog te houden en toch volop te kunnen genieten van de […]

Lees artikel