Ben je een technische aanpakker die met hart en ziel verknocht is aan Rotterdam? Dan is de baan van monteur metro vast en zeker wat voor jou. “In deze baan heb je één doel voor ogen: de Rotterdamse metro rijdende houden.”
Recruiter Arie Rijsdijk weet alles te vertellen over deze functie in hartje Rotterdam.
Wat ga je precies doen als monteur metro?
“Of het nu op lijn D van Rotterdam Centraal naar De Akkers betreft of Lijn E van Slinge naar Den Haag Centraal. Of nog een heel andere lijn. Samen met je collega’s heb je één doel: op alle lijnen moeten de metro’s blijven rijden. Als monteur is het jouw taak om storingen op te lossen en onderhoudswerkzaamheden te doen aan de metrostellen. Een deur die niet goed sluit? Of een omroepsysteem dat niet meer werkt? Jij lost het op!”
“Overigens werk je in een 5-ploegendienst in de werkplaats aan de Waalhaven. Je werkt in een team met acht collega’s. Dat betekent dat je op onregelmatige tijden werkt. Soms ben je ’s nachts aan ’t werk en ook kan het voorkomen dat in het weekend of op feestdagen aan het werk bent. De metro moet immers altijd blijven rijden.”
Waarom is deze baan zo uniek?
“Rotterdamser dan deze baan kan je het haast niet krijgen. In de Maasstad en verre omstreken is de metro, de RET, een begrip. Deze vacature is dus een kans op een technische baan bij een bijzondere werkgever in een mooie stad.”
Wat krijg je ervoor terug?
“Met één woord: veel. Uniek is de mogelijkheid dat je als monteur gratis met het openbaar vervoer van de RET kan reizen. Afhankelijk van je ervaring krijg je een salaris van maximaal 2.971 bruto per maand. Daar bovenop krijg je nog een onregelmatigheidstoeslag. Verder krijg je 8,3 procent vakantiegeld en heb je 25 vrije dagen. Ook is er een goede pensioenregeling. Na een jaar via Intro Personeel in dienst, ga je bij de RET zelf werken.”
Hoe leer je het vak van monteur metro?
“Je bent niet zomaar een monteur die metro’s repareert. Je krijgt een intern opleidingstraject. Dit zijn wettelijk verplichte opleidingen. Centraal in de opleidingen staat veiligheid zodat je precies weet wat het weet is om met netspanning te werken. Het is mede jouw verantwoordelijkheid dat reizigers veilig kunnen werken. Verder kan je je ook ontwikkelen door cursussen en opleiding te volgen via de Intro Academy.”
Voor wie is deze functie geschikt?
“Dit is geen baan voor mensen die snel opgeven. Je bent een doorzetter die technische problemen goed weet op te lossen. Je weet dat je dat niet alleen doet, maar samen met net zo technisch vaardige collega’s. Ook moet je een beetje flexibel zijn, niet elk technisch probleem is zomaar even opgelost.”